Pino-on-tour

6 augustus 2012

Dag 27 - Calolziocorte - Castelleone 77 km

Het vermoeden bestaat dat het weer eens een warme dag gaat worden. In het democratisch besluitvormingsproces heeft Anique "gewonnen" en hebben we voor het eerst deze vakantie de wekker gezet, en wel om 6.30 uur. Het hotelpersoneel is zo aardig geweest om vier doggy bags met ons ontbijt voor de deur te zetten. Croissantje, flesje perzikensap, beschuitjes, jam, chocopasta. Om half acht vertrekken we in de hoop de hitte zoveel mogelijk voor te blijven.

Om bij de track te komen kunnen we of een paar kilometer terugfietsen om aan de overkant van de rivier de Adda de route zuidwaarts te rijden of het eerste stuk van 9 km een wat drukkere weg te nemen en de track verderop op te pikken. We kiezen voor het laatste, het woord "terug" zit nog niet zo goed opgenomen in ons vocabulaire.

Vanaf Brivio kunnen we de Adda gaan volgen. Tijdens het nuttigen van ons ontbijtje  komt een Italiaan op de bepakte fiets op ons af. Een paar dagen geleden was hij met de auto in St. Moritz en zag hij ons. Nu is hijzwlf op de fiets gestapt om naar Zwitserland te fietsen.Het grootste deel is een onverhard fietspad. We moeten goed de kuilen, stenen en boomwortels ontwijken. We zullen deze dag veel onverhard rijden ongeveer 25 km. De natuur ontwaakt in alle rust. Af en toe een mountainbiker of een hardloper die we tegenkomen. Shit, bij het passeren van een hardloper rijden we precies door die ene hondendrol.

We rijden door de leuke plaatsen Trezzo en Treviglio waar we stoppen voor cappuccino. Prachtige kerken die we eens van binnen bekijken. We dalen heel langzaam naar het niveau van de Povlakte, de wegen zijn af en toe lang en kaarsrecht. De kruissnelheid ligt nu constant op 23 km/u en het is nu vlak. De Italiaanse polder!

We komen in Crema, waar we een gelatistop maken op het centrale plein.

Het eindstuk gaan we van de track af en zoeken we onze weg over onverharde wegen, door de velden en langs ongelofelijk meurende (door de hitte nog erger?) varkens- en koeienboerderijen richting de agriturismo die zich daar ergens moet bevinden.

Uiteindelijk komen op de plek van bestemming en het is weer een wonderlijke locatie waar we terecht zijn gekomen. Agriturismo S. Maria Bressanoro. Mooie kamer op een boerenerf, tussen de perzikenbomen, druivenstruiken, appelbomen en kiwibomen. Tim en Daan mogen mee perziken plukken en morgen zitten we met 5 kg perziken op de fiets!!!! Ben benieuwd wie dat gaat dragen.......

We kunnen weer eens lekker boodschappen doen in een groet supermarkt, vooral versnapering voor vanmiddag. We zijn namelijk lekker vroeg aangekomen, zodat we een groot deel van de middag ook nog hebben. Onder het afdak zitten we in de luie strandstoelen drinken en knabbelen we wat.

's Avonds weer in het plaatsje bij een goede tent vol met locals eten en dan met een goed gevoel terug naar ons boerenstulpje.

Vraag van de dag: waar komt de term kaarsrecht vandaan?