Pino-on-tour

14 augustus 2014

Dag 18 - Rødvig - Kopenhagen - 92 km

Gisteren zagen we tegenliggers met een verbeten trek om de mond, zwaar lijdend door de harde tegenwind. We moesten ons in houden om niet te gaan zingen en te fluiten want deze keer hadden wij geluk.

Dus het eerste wat we weer doen als we wakker worden, is het gordijntje openschuiven en kijken naar de vlaggen in de mast. Yes, de wind staat nog steeds gunstig voor ons!

Volgens de kaart gaan we vandaag nog meer voordeel halen uit de wind in de rug.

We doen inkopen en ontbijten in een parkje in het plaatsje. Tim en Daan gaan hangen in de harde wind, op de steiger die een stuk de zee ingaat. Onder hen de flink golvende zee.

We komen onze Duitse vriendin, Simone, weer tegen en nemen afscheid. Het blijft natuurljk de vraag of we elkaar nog een keer tegenkomen.

Na Rødvig komen we langs kalkafgravingen, Stevns Fort en de vuurtoren na het plaatsje Højerup. Dit is het hoogste punt van Stevns Klint, het kleinere broertje, of zusje, van Møns Klint die we heel in de verte vaag kunnen waarnemen. Daar hebben we een paar dagen geleden gefietst. Het leuke van de kust die als een halve maan is, is dat je kunt zien waar je helemaal vandaan bent gekomen, en waar je nog naar toe moet.

Twee reeën rennen dichtbij zigzaggend achter elkaar aan door het goudgele graanvelden. Leuk gezicht en als ze even uit het zicht zijn omdat ze door een paar bossages naar een ander stuk akkerland oversteken, geven we nog wat gas en ja hoor, daar zijn de varianten van Knabbel en Babbel, Tom en Jerry, of Bambi en Stampertje weer.

We knallen door en de kilometers vliegen voorbij. Vanaf Køge gaan we van de hoofdroute af en nemen we de snelste route naar Kopenhagen. Heel in de verte zien we langs de halvemaanvormige kustlijn de paar hoge gebouwen van Kopenhagen opdoemen. We hadden niet gedacht hier al te zijn maar we kunnen vandaag Kopenhagen halen en het fietspad langs de grote weg is OK. Vlammen maar! De kruisssnelheid die normaal rond 17/18 km per uur ligt, ligt nu rond de 23 of zelfs hoger.

In Kopenhagen is het eindpunt pretpark Tivoli. OMG, we moeten echt even omschakelen van de oorverdovende stilte van het platteland naar het luidruchtige gekrioel van alle mensen, te voet, te fiets en te auto, in de hoofdstad van Denemarken. Het doet zeer Amsterdams aan. We hebben wat moeite om de juiste richtig naar de camping te vinden, maar dan lukt het toch. De camping ligt ca. 4 km buiten het centrum.

Wat is er anders aan het verkeer? Iets klopt er volgens ons niet. Iedereen fietst hier knetterhard, op gelikte fietsen, vaak mooi strak design waar Denemarken bekend staat. Alle fietsen hebben smallere banden, (bijna) de dikte van een racefietsband. En dan op een kruispunt de bocht naar links, die kun je hier als het verkeerslicht op groen is niet in een keer maken. Je moet eerst rechtdoor, kwartslag naar links draaien en dan gaan klaarstaan om het andere verkeerslicht op groen is gesprongen weer het kruispunt over te steken. Vreemd, dit zou net als in Nederland in een vloeiende beweging moeten gaan?

De stadscamping is relaxed, veel ruimte en gras. Hier gaan we twee nachten blijven. Morgen een dagje de stad in.

Afstand van vandaag is een toppertje met 92 km. Dankjewel wind!