Pino-on-tour

10 augustus 2014

Dag 14 - Ulslev Strand - Stege - 56

Heerlijk geslapen in de trekkershut. En luxe om niet de tent te hoeven afbreken, luchtbedjes niet leegte laten lopen enbop te rollen, slaapzakken in te pakken.

De zon is al krachtig en we zoeken een plekje in de schaduw op on te ontbijten. We nemen uitgebreid de tijd, lezen wat en spelen voetbal.

Pas om 11 uur stappen we op de fiets onder het mom, we zien wel weer tot hoever we komen.

Het eerste stuk gaat langs vele vakantiehuisjes. Vervolgens rijden we pal aan zee maar door het bos over een zand- en grindpad af en toe afgewisseld door aan asfaltweg. We hadden niet verwacht dat zo dicht langs de kust zoveel bos zou zijn hier.

We passeren een klein vissersdorpje Hesnaes. Heuveltje op en heuveltje af komen we uiteindelijk het bos uit en fietsen we door het open landschap terug naar de zeekust. Stop voor een pauze is Stubekøbing, vroeger kennelijk een levendig plaatsje maar nu kun je er een kanon afschieten en wordt het hoofdzakelijk bezocht door mensen die met de veerboot over willen steken naar het eiland Bogø. Net als wij dus.

Er is wel een supermarkt waar we eten en drinken voor de lunch kopen. Op de kade in de haven slaan we bootjes en mensen gade.

De overtocht met de veerboot duurt zo'n 15 minuten. Naast ons enkel een paar andere fietsers, een paar motorrijders, de kaartjesverkoper en de schipper. een vestje of jasje aan tegen de harde wind is. Geen overbodige luxe.

Aan de overkant en op het land is het aanzienlijk warmer. We buigen rechtsaf en vervolgen de route. Eerst een stuk over een wat drukkere (wat heet, kan het hier ooit druk zijn?) weg met aan weerskanten direct water waarna we op het eiland Møn aankomen. We gaan het karakteristieke witte kerkje met zijn oranje dak bekijken. Binnen is het plafond vol met tekeningen die afstammen van de zogenoemde Elmelunde Meester, een onbekende schilder uit de 15e eeuw.

We steken een stukje landinwaarts af. Door het heuvelachtige landschap en zijn vele graanvelden die nog niet beginnen te vervelen bereiken we uiteindelijk Stege, de hoofdstad van het eiland Møn. Vanwege de harde wind hadden we niet gedacht zover te komen.

Kleine, rustige camping met bijzonder vriendelijke mensen. Als je zou willen kun je gebruik maken van de keuken. We doen boodschappen en steken 's avonds de BBQ aan. Biefstuk, hamburgers, worsten, sla, tomaatjes, heerlijk in het avondzonnetje. Drinken erbij, helemaal goed. Daarna spelletjes en tafeltennissen.