Pino-on-tour

22 juli 2011

Hamm - Trendelburg

Vrijdag 22 juli 2011 - Stukkie treinen en weer een eind op streek!
Hamm - Trendelburg - Trein (anderhalf uur) en fiets (34 km)

Het is wel makkelijk klaarmaken zo in een hostel in plaats van op de camping en we laden de fietsen dan ook snel op. Uitgebreid ontbijten en dan 4 km fietsen naar het station. Immer gerade aus door de winkelstraat (de winkels zijn nog niet open dus fietsen mag) komen we bij het station aan. Geen enkel probleem om kaartjes voor de enkele reis Warburg te kopen. Nog even overleg tussen het personeel: 2 of 4 fietskaartjes berekenen voor 2 tandems. Onze onschuldige blik ;-) leidt ertoe dat we worden gematst en ze rekenen maar 1 kaartje per tandem.

Op naar spoor 4a waar de trein om 9.46 uur zal vertrekken. De tandems passen net niet in de lift, dus we halen de bagage eraf en tillen de tandems de trap op. We hebben nog een half uur de tijd om een kopje koffie te kopen.

De trein komt eraan. De deuren en het perron zijn gelijkvloers. De bagage die we bovenaan de trap er weer op hadden gedaan kan dus blijven zitten. De ruimte voor de fietsen in de trein is zeer royaal. Daar kunnen de treinen in NL nog eens een puntje aan zuigen! Aan beide kanten van de wagon is een reeks klapstoelen waar aan elke kant een tandem gemakkelijk kan staan en er is, zo blijkt later, zelfs nog ruimte voor een kinderwagen en een rollator. Dit gaat heel relaxed. We zoeken een plekje in de nog nauwelijks gevulde trein. Tim en Daan houden zich bezig met tekenen en puzzels maken. Na Paderborn zien we het aantal hogere heuvels toenemen. Het landschap verandert van enigszins glooiend tot serieuzere heuvels.

De treinreis duurt anderhalf uur en dan stappen we uit in Warburg. Het is hier een stuk frisser, we zitten ook al een stuk hoger. Hoogste punt dat we vandaag bereiken is 197 m. We kleden ons op het station warm aan. Voor het eerst zelfs fietsen wij (A en P) in de lange broek (T en D fietsen al wat vaker in een lange broek).

Op de navigatie pikken we vanaf het station de route snel weer op. Toch frappant dat het landschap hier meteen een ander gevoel geeft. Een paar klimmetjes (goed te doen) en dan (Tim en Daan gaan er eens goed voor zitten) vol gas op de grootste versnelling de afdaling in. Ietsje meer inspanning vandaag, maar wel leuk!

Mooie route, langs bosranden aan de ene kant en de overwegend graan- en maisvelden aan de andere kant. We volgen het slingerende riviertje de Diemel. Om de haverklap staan er bankjes en tafels, iedereen die wil kan ergens een rustig plekje uitzoeken om van de natuur te genieten. Verder komen we door dorpjes met de zo typerende vakwerkhuizen waar we af en toe pauzeren. Echt een leuk gezicht.

We komen in Trendelburg aan. Mooi, middeleeuws vakwerkdorpje bovenop een heuvel met het (Er gaat ook een sprookjesroute hierlangs) kasteel van Rapunzel.  De lange haarvlecht hangt vanuit de toren naar beneden. Onderaan de heuvel aan de Diemel bevindt zich de camping en we zetten om ca. 3 uur onze tent op vlak naast een stroomversnelling. Nu maar hopen dat we vannacht niet te veel naar de WC moeten!

We gaan even lekker pingpongen en gaan 's avonds te voet naar het kasteel om dit te bekijken. Mooi oud interieur en ridderharnassen in het hotel in het kasteel. We kiezen een restaurant om lekker van rumpsteak, schnitzel, bratwurst en bratkartoffeln te genieten. Goed eten op z'n Duits.

Wandelend naar beneden verzamelen Tim en Daan tientallen kastanjes die vervolgens op de camping met de hamer (waar hebben we die anders voor mee?) worden stukgeslagen en ontleed. De hamer wordt hierna als knuppel gebruikt voor een potje honkbal met een tennisbal.

Het weer is in ieder geval droog vandaag.