Pino-on-tour

25 juli 2011

Eschwege - Creuzburg

Maandag 25 juli 2011 - Je doet je tent open en kijkt recht in een sissende zwanensnavel!
Eschwege - Creuzburg - 52 km

Het drupt wat op het tentdoek. Zou het nu toch weer niet mooi weer zijn? Om dat snel te weten te komen ritsen we de voortent open, steken ons hoofd naar buiten, maar doen de rits net zo snel dicht. Voor de tent staat papa zwaan met een dikke, opgezette hals en dreigend sissend. Mama zwaan en twee babyzwaantjes staan achter hem. Even wachten en dan gluren we of hij weg is. Dat is het geval. De zwanenfamilie is nu rustig gras aan het grazen. Ze moesten zich misschien ook een hoedje hebben geschrokken. Snel de tent uit en de tassen onder een afdakje zetten. Douchen en ontbijt kopen. Een heel rustig ontbijt zit er niet in omdat de zwanen ook zin in een lekker croissantje hebben. Het kleed met het uitgestalde ontbijt trekken we achter ons aan. De campingbaas heeft duidelijk vaker met het bijltje gehakt en weet de zwanen te verdrijven.

We groeten onze buren die -ook prachtig- letterlijk in een trekkershut overnachten. Op de, weliswaar niet overdekte, trekker met een mameloewagen erachter toeren zij door het land.

De regenjas kan uit blijven en we gaan eerst Eschwege in op zoek naar de fietsenmaker. Die vinden we maar helaas de zaak is dicht vanwege een fietsbeurs. Weer geen reserve opvouwbare achterband.

We rijden het stadje door en uit. We volgen de moderne variant van het oude karrespoor: twee smalle geasfalteerde stroken met gras ertussen. Via een landweg gaan we tussen visvijvers door en komen in Wanfried (frietjesdorp vindt Tim). Een mooi klokkenspel klinkt terwijl we de brug over rijden en het plaatsje inrijden. Met mooie vakwerkhuizen weer een aanblik waard. Bij de konditorei gaan we naar binnen waar we een grote bestelling taart en koffie en fris doen. We raken in gesprek met de lokalo's aan de Männer-Stamtisch (volgens het bordje op de tafel). Veel (wat is veel?) Nederlanders hebben een vakwerkhuis in Wanfried gekocht. Tussen de 5.000 en 40.000 euro plus ca. 100.000 verbouwingskosten kun je een leuk vakwerkoptrekje kopen. Omdat de konditorei geen toilet heeft, worden we doorverwezen naar het toilet in het mooie Rathaus.

Over een oud spoor rijden we naar Altenburschla om via Heldra waar we weer de oude grens oversteken naar Treffurt te rijden. De jas is uit gegaan en we rijden weer sinds een paar dagen in een T-shirt. Langzaamaan begint de aarde op te warmen en zien we lichtere lucht in de richting waar wij heen moeten. Door naar Falken, stilletjes en door een pad door het bos met aan de linkerkant steile rotswanden. Bij Ebenshausen steken we via de houten fietsbrug de Werra over.

We komen door Mihla heen. Een oud, nu industriestadje met wegen van typische Oost-Duitse keitjes. Hobbeldebobbeldebobbel. Ergens hebben ze hier ook letterlijk een beerput opengetrokken. Rotte eieren met spek volgens Daan. Stinkbommen van de kermis volgens Tim.

Een gravelpad door het bos voert ons naar Buchenau om via een panoramapunt en een fietspad door het Hainrich natuurpark door te rijden naar Creuzburg. Over de oude brug rijden we het plaatsje in. We zien gepleisterde huizen en flats die wij associëren met de DDR tijd. Het is wat soberder dan het westen en de fietspaden onderweg zijn ook vaker van slechtere kwaliteit.

Om 15.00 uur eindpunt op de camping. We hadden er meer van verwacht, maar de ruimte en het weidse uitzicht op het graanveld maken veel goed. Sanitair simpel. Oude douche die overal heen sproeit met een oud en of te lang of gescheurd douchegordijn. Een megaboiler zorgt er wel voor dat er warm water is. Was gedaan en de boel hangt in het middagzonnetje te drogen.

Eten doen we bij de ibis. Het is over het algemeen relatief goedkoop, zodat de keus snel genoeg genaakt is om niet zelf te koken.

Het goede antwoord op Tim's natuurvraag van gisteren was: de Duitse herder (niet vanwege het streepje ertussen, dat heeft Tim gewoon zo geschreven, dus degene die dat als argument heeft gebruikt, heeft geluk gehad ;-0). De overige dieren hebben we echt gezien! Weer goede inzendingen ontvangen en een paar gaan nek aan nek aan kop!

Tim's natuurvraag van vandaag:

Gierzwaluw
Kameel
Egel

Bonusvraag voor dubbele punten: Waar ligt de grootste camping van Europa?