Pino-on-tour

9 augustus 2010

Figueres - Barcelona

Maandag 9 augustus 2010 - Met de trein van Figueres naar Barcelona

Niet heel lekker geslapen, want het was bloedheet vannacht. De tent hebben we zo veel mogelijk opengezet. Was de temperatuur net draaglijk geworden, begon het verkeer op de langs de camping liggende N-II de nodige geluidsoverlast te veroorzaken.

Desalniettemin breken we rustig op en gooien we weg wat we niet meer nodig hebben of niet meer willen bewaren zoals onderzeil voor de tent, de voetbal (we hebben er thuis al genoeg), de hamer, het koeltasje, theedoek. De benzinebrander is leeggebrand. Zo weten we het aantal tassen van 10 naar 6 te reduceren.

Via de bakker, waar we ons ontbijt en eten voor onderweg kopen, komen we klokslag 11 uur aan bij het station. Lang leve de GPS die ons hier weer prima naar toe heeft geleid.

We kopen vier kaartjes enkele reis vliegveld Barcelona. De fietsen kunnen gratis mee. De vriendelijke meedenkende loketbeambte adviseert niet op het centraal station van Barcelona (Sants) over te stappen op de trein naar het vliegveld maar op een station eerder zodat we op hetzelfde perron kunnen blijven. Kijk, dat stellen we op prijs!

De trein van 11.47 uur arriveert en met hulp van twee Nederlandse jongens zetten we de fietsen en bagage in de trein. Weer ruimte zat en 220 V aan boord.

We krijgen geen blik op de zee te zien en om 13.35 uur bereiken we het ondergrondse station van Barcelona waar we uitstappen. Ondertussen hebben we al gezien dat de temperatuur is opgelopen tot wel 35 graden.

Dit station is druk en we moeten maar even zien hoe we (in alle rust) de fietsen en bagage aan boord gaan krijgen. We moeten 20 minuten wachten en dan komt de trein naar het vliegveld.

In de verte verschijnt de koplamp van de trein en we staan klaar voor een snelle actie. Iedereen moet maar even aan de kant gaan. De fietsen gaan snel de trein in, de tassen volgen en dan wij met ons vieren. De fietsen staan lekker onhandig dwars op het gangpad bij de deuren. Het is niet anders nu een fatsoenlijke ruimte voor fietsen ontbreekt. In het begin is het in de trein nog wel rustig en blijkt het mee te vallen als iedereen zit, maar bij de drie tussenliggende stations komen er meer en meer mensen naar binnen en natuurlijk willen ze allemaal door de deuren waar onze fietsen voor staan.

Op het station (=eindstation) van het vliegveld aangekomen, laten we rustig iedereen voor ons de trein uitgaan, maar dit genereuze gebaar wordt door de op het perron wachtende zo geinterpreteerd dat zij er meteen in willen. Op vriendelijke Hollandse (directe) wijze geven wij aan dat wij er toch eerst met onze fietsen en bagage uit willen. Dat lukt.

Op het perron wordt ons meteen gevraagd naar welke terminal wij willen. Wij antwoorden dat wij naar het Renaissance Hotel willen. Wij hoeven geen gebruik te maken van de terminalbus dus, wij zetten onze helmpies op en installeren de GPS. We kiezen voor de kortste weg en niet de (langere) weg die waarschijnlijk over de snelweg gaat.

Het wordt wat avontuurlijk omdat we, over stoepranden van op- en afritten klauterend, ook nog eens op de vluchtstrook tegen het verkeer (op de grote weg) ingaan. Op een punt waar we via een afrit en een oprit kunnen oversteken rijden we weer met het verkeer mee. We zien het hotel al liggen en rijden er zo naar toe. Geen zorgen, het was echt, echt  niet gevaarlijk ;-)

Bij aankomst worden de piccolo's razend enthousiast (een paar fietsende Hollanders is weer eens wat anders dan zakenlui strak in het pak) en moeten er direct foto's worden genomen en websites worden uitgewisseld. De fietsen worden gestald in een aparte ruimte en wij checken in.

Heerlijk om toch na een maand kamperen op een waanzinnig dik bed te kunnen liggen en te kunnen genieten van het bubbelbad en de Elite Zone in het hotel waar eten (tapas) en drinken onbeperkt voor ons klaarstaat. Dit beetje luxe wordt nu extra gewaardeerd. Vanavond gaan we hier ook lekker eten. Complimenten voor Anique die dit op de haar bekende manier weer eens goed heeft geritseld!

Morgen gaan we waarschijnlijk de stad in.

Op veler verzoek en jullie geduld wordt beloond ;-), er zijn weer een boel foto's (sinds Beaune) aan de diavoorstelling toegevoegd.

Anoniem zei

kan ik savonds of snachts met de trein naar figueres , vanuit barcelona?

Familie de Ruijter zei

Treintijden kun je vinden op www.renfe.com