Pino-on-tour

25 juli 2016

Dag 3 - Unken - Zell am See 50 km

Ons hotel heet Kirchewirt (door de jongens verbasterd tot Hotel Kierewiet) en ligt op 20 meter van de kerk. Dan is het lekker (echt waar hoor) wakker worden als het klokgelui om 7.00 uur begint. Rustig aan gaan we ontbijten en daar wachten de bakjes Nutella al op Daan. Prima ontbijt en de bidons weer gevuld met vers water. Fietsen optuigen, het straatje naar beneden, linksaf tot aan de kruising en we zijn weer op pad.

We volgen de rivier de Saalach verder en rijden via Lofer naar Weissbach bei Lofer (waar anders). Steeds denken we dat het een vlak stuk is maar we komen bedrogen uit. Op en neer, en vervelende kleine steile klimmetjes. Echte kuitenbijters. Pieter heeft wat mindere benen vandaag. Hoe en waarom? Joost mag het weten. Om 12.01 uur komen we in Weissbach aan. En ja hoor, het is zaterdag en we zijn één minuut te laat want de Spar heeft z'n deuren zojuist gesloten (althans dat denken we). We hebben geen verder eten bij ons en we hebben toch wel wat energieopwekkers nodig.

Er is een biologische delicatessenzaak met eetgelegenheid en krijgen een heerlijke lunch van stokbrood met lokaal ei, spek, kaas voorgeschoteld, samen met verfrissend frambozensap. Daan heeft toch zin in iets anders en gaat nog een keer bij de Spar kijken. Hij heeft wat Pringles en koekjes gescoord en is een blij man. De chef roept uit dat er in zijn winkel en eetgelegenheid minder toevoegingsstoffen te vinden zijn dan in één bus Pringles.

Met het buikje vol kunnen we er weer tegenaan. Al wasbordend trekken we over het fietspad door het dal. Via Saalfelden en Maishofen maken we wat folkore mee, dorpsfeesten waar mannen in korte lederhosen zijn gekleed en de vrouwen in dirndljurken. Ook een uitgebreide trouwerij zien we voorbij komen en zo komen we bij de noordkant van de Zeller See. Langs de rechteroever van het grote meer zijn we in een paar minuten in Zell am See, overnachtingsplek voor vandaag.

Wat wel bijzonder opvalt is dat er gigantisch veel toeristen uit het Midden Oosten rondlopen. Toch wel onder de indruk van dit bepalende straatbeeld lezen we op internet en legt de dame van het hotel uit dat er jaarlijks zo'n 275.000 Arabieren (uit Kuwait, Saoedi-Arabië en de Verenigde Emiraten) in de zomer naar Zell am See komen. De meeste rijden in huurauto's met Duits kenteken (ze vliegen veelal op München) en rijden dan naar Salzburg en Zell am See. De Oostenrijkse regering heeft een mooie promo in het Midden-Oosten gehouden over de puurheid van de bergen, natuur en de lucht en de meren. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Zelfs restaurants spelen er maximaal op in en serveren Arabische gerechten en supermarkten leveren Arabische producten.

Een groter contrast met het folkloristische avondfeest (met nostalgische fietsen) op het kerkplein met muziek, (veel) bier en polonaises kun je je niet voorstellen.

In ons Romantik Hotel genieten wij van een 8-gangen menu en slaan beleefd twee gangen af. Iets teveel voor ons.